"Tur til Sognefjorden" Day 1-2 - Balestrand

Vi ankom Balestrand i nydelig solskinn med Expressbåten fra Flåm, - og gikk i land på kaia ca kl 17.00. Jeg var ikke helt sikker på hvor hotellet lå, - og var på vei mot noe lokaler nede på kaia, - men fikk øye på en bil som kom kjørende med "Midtnes Hotell" på siden. Han som hoppet ut av bilen gikk mot båten, og så seg litt rundt, - men kom mot bilen igjen, - jeg fortalte at vi skulle bo på hotellet, - og da svarte han at det var oss han kom for å hente + 3 andre gjester. Service liker vi!!!

Hotellet lå ikke veldig langt unna kaia, - og når vi senere gikk tilbake mot "sentrum" tok det max 5 minutter. Hotellet lå rett ved en "engelsk stavkirke" St.Olaf Chuch, - og hotellet var veldig hjemmekoselig. Selve hovedhuset var en stor familiebolig, - og hotelldelen var nok bygget på 70-tallet. Rommene var helt ok, - hadde fantastisk fjordutsikt - slik vi hadde bedt om.

Vi installerte oss på rommet, - men ble der ikke lenge, - vi tok en tur ned mot "sentrum", - og ville handle inn litt drikke osv til rommet. Etter å ha sett oss litt om, - ble vi enige om at det var på tide med litt mat. Vi fant et koselig sted som heter "Cafe og Restaurant Pilgrim" - i dette huset var det cafe, restaurant og galleri - drevet av et kunstnerpar fra Flå i Hallingdal og UK. Vi tok begge Reinsdyrsgryte til middag, og deilig ostekake til dessert + øl og kaffe! Kaffen tok vi i "Domen" som var på toppen av huset, - derfra var det en fantastisk utsikt.

Siden vi hadde vært på farten siden tidlig morgen, og hatt mange flotte opplevelser, - ble det en tidlig kveld. Men for en nattehimmel - månen skinte, og lagde et flott lys på Sognefjorden!!

Fredagen skulle vi være i Balestrand hele dagen, og været var perfekt - frisk luft og solskinn. Vi begynte med frokost på hotellet, - og deretter gikk vi i flere timer rundt i Balestrand og omegn - vi fant fine plasser å sette oss ned, og bare nyte dagen.

Utpå tidlig ettermiddag, tok vi en lunsj ute på kaia ved Akavariet som finnes i Balestrand. Så måtte vi jo finne på noe, - hadde liksom sett det meste - og gikk til Turistinformasjonen, og spurte hva vi kunne gjøre!

Siden jeg nettopp hadde tatt av gipsen osv - hadde jeg ikke lyst til å gjøre noe ekstremt, - men vi tok å leide sykler. Det gikk greit, men var vel ikke det helt ideelle - følte jeg ikke hadde den beste kontrollen - MEN vi tok en tur på rundt 1 time inn mot enden av dalen - vi syklet på hovedveien, - men tok det stille og rolig!

Etter sykkelturen, - dro vi til hotellet, - og slappet av. Middagen tok vi på det store hotellet i Balestrand - Kvikne Hotell, - vi hadde en nydelig lammerett. Etter å ha inntatt måltidet gikk vi mot hotellet, - og siden vi skulle opp tidlig lørdag morgen for å ta Expressbåten til Bergen - var det sengetid.